Sunday, March 8, 2015

krabi part 1

cehhh aku pun nak buat gak krabi ber part-part. tengok blog orang lain update diorang pegi holiday aku pun nak. orang lain pegi holiday luar negara dah merata da. luar negara yang aku penah pegi umrah dengan thailand (golok, hatyai chengmai) ni time sekolah. bila lepas sekolah yang aku pegi sendiri pegi medan sebelum kawen lepas kawen pegi krabi ni dengan suami and anak. Merasa la jugak pegi luar negara kan. negara sejuk je belum ada rezeki nak pegi.

okay start cerita pasal krabi.Di ingatkan entry percutian aku adalah percutian budget tapi awesome. gitewww

okay flight aku pukul 7.15am. aku memamg suka amik flight pepagi sebab nanti sampai sana awal. even tak boleh checkin lagi boleh gi survey2 apa yang patut. aku gerak dari rumah dalam pukul 4pg sebab aku nak aku nak parking kereta kat putrajaya sentral and aku nak kejar 1st train. Then ramai orang cakap klia2 tu besar if sampai lambat akan terkejar2. aku tak nak macam tu sebab aku bawak budak kecik.

Untuk jimat parking la kat putrajaya sentral. Aku parking 4 hari 3 malam hanya kena bayar parking RM16.00 sahaja. murah kan..murah sesangat. Da lah berbumbung. Kalau Parking area airport menangis nak bayar. Duit bayar parking tu bole bawak belanja pergi bercuti. so bila dah parking naik lift ke tingkat atas then tros pegi kaunter KLIA transit tu. Tiket KLIA transit ke KLIA2 RM6.20 untuk dewasa. since adam da lebih 2 tahun even baru 2 tahun 2bulan kena separuh harga. Actually kat BTS pon bole parking and harga dia sama je dengan putrajaya sentral ni tapi tiket KLIA transit dia mahal. so marilah kita berjimat. bukan jauh sangat pun putrajaya sentral tu dari KL. ohya kat putrajaya sentral tu stroller friendly. sebab anak aku memang naik stroller. so lagi memudahkan la. Aku pegi krabi aku beli stroller murah and ringan kat lazada. sebab dulu aku pegi langkawi stoller aku patah time letak kat dalam kargo tu kot.

Bila dah sampai KLIA 2 aku tros pergi cari departure gate. Sebab aku dah checkin awal2 and print boarding pass siap2. so jimat masa. Jangan mengharap sangat kiosk checkin tu sebab aku dah banyak kali kena dengan kiosk checkin tu penyudah kena beratur checkin kat kaunter. kiosk tu kadang2 bengong gak. so checkin la and print la boarding pass siap2. tak de la kelam kabut kat airport. ye memang jauh berjalan nak pegi gate. nasib baik sampai awal. so boleh jalan melenggang la jugak.

boarding on time so sampai dalam kol 9 lebih camtu. waktu malaysia dalam kol 10 lebih camtu. thailand lewat 1jam dari malaysia. Time dalam flight dia ada bagi borang untuk isi, kalau steward or stewardess tu tak bagi borang untuk salah sorang family ko sila mintak. setiap orang kena isi. even baby ke budak kecik ke. semua kena isi. time aku stewardess tu tak bagi untuk adam. dah sudah time imigresen airport krabi tu aku kena pegi cari borang isi untuk ada. aku pulak jadi orang paling last. hubby aku pulak dah turun pegi amik stroller. dengan pen pon kat dia. aku kena la beli pen 250baht = rm2.50 rasa pen tu berapa sen je kot. grrrrrr...imigresen thai ni mcm kerek giler. Dia cakap NO NO NO then tgn macam halau-halau aku. Ingat ak saja2 ke hape tak isi borang tu.

Bila dah lepas imigresen tu aku tros cari kaunter bus. sebab sebelum aku pg krabi memang aku dah study berapa budget semua tu. And aku dah siap2 asingkan duit dr naik klia transit tu sampai la ke parking sampaila transportation sampai la ke pakej-pakej yang aku akan ambil. So dah nama percutian bajet yang awesome. so aku pg beli tiket bus. untuk seorang 150 baht. lebih kurang rm15. terkurang terlebih pejam mata je. So untuk aku dengan hubby aku jadi 300baht. adam free. Bas dia selesa je. lagipun dari airport pegi aonang dalam setengah jam je. aircond pon kuat je. kalau pegi reramai tu baik sewa 1 van. aku rasa lagi murah kot sebab kongsi reramai kan. and b4 ko naik bas driver tu akan tanya apa nama hotel kita. nanti dia berhentikan ko betul2 depan hotel ko.

bila sesampai hotel aku tunjukan voucher hotel yang aku beli kat agoda. Nama hotel aku amorn mansion. untuk 4 hari 3 malam aku dapat kt agoda RM337 kot..lebih kurang la.tapi bawah rm350.. Ala hotel basic je..tapi bilik puas hati. selesa. bersih. katil king. bilik superior. ada balkoni. pekerja front desk yang baik. banyak membantu tapi xde swimming pool. tu je lah. kalau ada swimming pool tu bonus bagi aku and husband aku sebab ktorang kalau gi bercuti akan cari hotel yang cukup setakat boleh tidur mandi solat selesa. sebab bukan nye habiskan banyak masa dalam bilik hotel tu. mesti nak pegi explore kan. so dah jimat kat situ. ok sambung, receptionist cakap boleh checkin kol 12.pm aku mula2 tengok jam owhh dah kol 11 kejap je lagi nak kol 12 tapiiii rupa2 aku terlupa yang thailand lambat sejam. and time tu baru kol 10 pagi. so kitaorg decide tglkan barang kat hotel then pegi jejalan cari makan.. sebab lapar kot xmakan dari pagi. makan roti lebihan adam xabis makan je. sadis kan. memandangkan aku sampai sana ari jumaat so banyak kedai halal tak bukak. nasib baik dekat dengan hotel tu ada kedai halal bukak tapi xsedap. bedal jela. bila da lapar akan telan je kan.

lepas makan kitaorang decide jejalan nak usha pakej and dry bag. sebab dry bag kat krabi ni murah. tapi tak tau la kenapa macam xselesa jalan2 time tu. maybe sebab panas bahang giler + tak mandi dari pagi + berpeluh2 so decide balik hotel duduk kat lobi tu. kat hotel ada wifi so layan internet sambil tunggu bilik. adam pon dah tido. nasib bawak stroller. yang hubby aku tinggal kan aku kat hotel dia cakap nak gi massage kt bawah hotel tu. dia bantai massage 2jam. murah wehhh massage. 1jam baru 200baht = rm20.. mana ko nak dapat. aku dengan hubby aku hari2 pun massage. hahhaha..

sambil2 tunggu kat lobby tu aku settlekan pasal taxi nak ke airport untuk balik nanti. saja amik taxi. taxi 500 baht. then aku selak2 pakej2 dia. lebih kurang je harga dengan semua pakej. so aku decide amik je pakej dekat hotel aku tu. malas aku nak pegi cari. bargain punya bargain aku dapat pakej phi phi island 1100 baht sorang adam free. pakej jungle trekking kot nama dia yang pegi emerald pool, hot stream, elephant trekking dapat 800 baht sorang adam free. padahal tak silap aku 2tahun keatas kena bayar. tapi dah dia nak bagi adam free. aku tak persoalkan la. settle. lega skit. so now duit kat tangan just duit nak belanja je la. makcik kayo. hahaha

so bila tepat jam 12 dia bagi aku kunci bilik. aku angkut adam masuk bilik tros aku mandi. best nye la dapat mandi time tu. macam setahun tak mandi. hahhaha. Aku sempat terlelap kejap. kejap je terlelap then hubby aku ketok pintu. cehhh baru nak terlelap.

dalam kol 3 camtu kot kitaorang keluar pegi cari makan lagi. kali ni makan dkt2 dengan hotel gak.hotel aku ni dekat dengan pantai je.kalau nak cari hotel cari area mcd membawa ke pantai. happening area cni. kedai ni asal dia nama bersenang senang tapi dah tukar nama jadi cucumber restoran. owner boleh cakap melayu. orang pattani. makanan dia mmg terbaik wa ckp lu. harga standard tmpt bercuti la. tp portion dia kenyang la makan. lepas makan kitaorang sewa motor. dapat motor scooter scooby tu 200 baht 24jam. hubby aku tu beria2 nak pegi night market cari tshirt i love krabi tu. aku dah cakap night market tu mcm boring. sebab yang aku baca orang tulis kat blog2 tu cakap boring. tapi bagi aku best je. sebab banyak makanan. hahahaha..tapi tshirt tu mmg murah kt night market. and night market bukak jumaat sabtu ahad sahaja...kitaorang pegi night market tu naik moto.. hahaha.. tak de la jauh mana aku rasa night market tu. tapi tak taw kenapa orang cakap jauh. sebab aku ikot jalan short cut kot. kitaorang pegi night market tengok signboard dengan berhenti tanya orang.

bila da sampai night market tu diorang semua baru nak bukak. aku rasa aku salah tengok jam malaysia lagi la. betul2 panas cuaca time tu. dengan kedai xbuka lagi. tak tahan kitaorang balik aonang balik. so nak pegi night market pegi kol 6 keatas. tengok waktu thailand. jangan tengok waktu malaysia. hahaha. nasib baik aku rasa dekat je nightmarket tu. tapi syok naik motor. 1st time naik motor 3 beranak camtu distance yang jauh. ye la selalu dalam taman je.

otw balik tu nak dekat sampai aonang ada pasar malam yang untuk orang2 kampung kot. ada jual makanan and barang2 basah. so kitaorang stop la beli makanan la air la. kat sne banyak jual makanan yang cucuk2 tu. macam fishball cucuk2 tu. memang kat malaysia ada..tapi kat sane dia nye sos or kuah tu sedap giler. aihhh sampai sekarang terliur2.. sedapnyeee...da abis membeli kitaorang balik la aonang. balik hotel dulu. mandi solat lepas tu malam baru keluar balik beli dry bag. sebab esok nak pegi main air. aku dapat dry bag untuk 10L 300 baht. then jalan2 la cuci2 mata. tak beli pun. tapi hari2 pun lalu lalang depan sume kedai tu.

then balik hotel tido sebab esoknye tu nak bangun awal sebab orang yang uruskan pakej pulau kitaorang tu datang amik kol 8.30pg.