Saturday, February 7, 2015

Adam kena pneumonia

Adam anak aku kan kerap keluar masuk hospital. and dia masuk hospital mostly disebabkan sakit yang sama. Nama sakit tu pneumonia.

Pneumonia ni senang kena kat budak2. Senang camni la nak bagi senang paham budak or baby batuk selesama ada hingus ada kahak then diorang tak reti nak buang hingus or kahak so lama2 hingus or kahak ni akan tron ke paru, so jadilah pneumonia. ada jangkitan kuman pada paru2. dekat paru2 dia kalau xray bole nampak dot2 putih tu la kahak yang dah turun ke paru2. kadang2 boleh dengar kahak tu bunyi time diorang bernafas. 

Adam masuk hospital gov sebab dia xde insurans lagi time tu. tapi hospital gov pun okay je. sebab dia ada doc yang pagi petang siang malam monitor. kalau swasta doc monitor time siang je. actly hospital gov memang bagus. cuma yang tak tahan kena tunggu lama. then kalau tak betul2 kronik tak kan tahan. tu yang paling aku malas bila pegi hsptl gov. sebab aku datang hospital sebab aku dah tak tahu nak buat macam mana dah dengan anak aku kalau dia sakit. lagi duduk rumah lagi aku risau.

so bila kena tahan wad kadang2 doc pakar akan suruh start kan antibiotik. kalau trok ckit antibiotik masuk ikot line(jarum tangan). kalau masuk ikot tangan memang kena stay hospital lebih 3 hari sebab nak kena abiskan antibiotik tu 3 hari. then kena amik gas. kalau gas pula kalau makin better gap masa tu akan lagi jauh. 

aku tanya doc pakar pneumonia ni bahaya ke. dia cakap kalau tak dirawat bahaya. semua penyakit macam tu kan. hurmmmmm. pneumonia ni banyak jenis. ada yang sampai otak. paru2 y lain aku lupa. hahaha. so bila dah byk kali masuk hospital doc pakar tu srh aku amik kan vaksin pneumococcol untuk adam. vaksin ni quite expensive. sebab tu tak de dalam senarai kerajaan bagi vaksin free tu. so disebakan kan umur adam da setahun lebih so diam just amik 2x vaksin je. patut amik seawal baby 2 bulan.

so bila da amik vaksin tu adam da jarang kena da. bila batuk and selesama tak da jadi sampai kahak terok tu. Kat uma aku standby ubat cair kahak tu. Ubat batuk aku tak penah bagi pun. Just cair kahak je.

Batuk ni actually bagus. sama macam bersin. tak semestinya kalau tiba2 kita batuk and bersin kita sakit. batuk and bersin ni more kepada nak melagakan sebab ada benda asing. So nasib baik adam dah pandai batuk bila aku suruh dia batuk. macam kalau aku dengar ada kahak kat tekak dia tu aku suruh dia batuk then tepuk2 belakang dia. tepuk2 belakang dengan curve kan tangan. jangan plak ko pegi bedebik belakang anak ko. hahaha. siapa yang tengok aku tepuk belakang anak aku mesti macam bising aku macam tepuk kuat2. padahal bunyi dia je kuat. kalau tengok doc pakar buat lg la macam orang tepuk belakang ko time massage tu dia buat. tapi tapak tangan curve. Bila dia batuk then aku tepuk belakang dia dah xde dengar kahak da. it`s mean kahak tu da gugur and akan keluar melalui najis dia. Kalau dia muntah then telan balik pun tak pe sebab akan keluar melalu najis.

Kalau dia selesama kena rajin sedut hidung. aku da try macam2 jenis penyedut hidung. Tapi yang paling aku puas ati jenama japlo. Dia nye muncung panjang and lembut. so akan dapat hasil hingus banyak. confirm tidur lena dia lepas tu.

Biasanya bila selesama lepas tu mesti batuk or batuk dulu then mesti selesama. kalau macam tak leh blah sangat banyak dia nye hingus and kahak bawk la g hospital amik gas cair kahak tu. lagi2 kalau tengok perot dia dah nafas laju. perot dia time nafas macam menendang2 balik. and bila bernafas nampak tulang rusukdua2 belah. maksud nye nampak yang ketara tulang rusuk tu. 

No comments:

Post a Comment