Monday, October 14, 2013

Adam masuk hospital part 3

memang panjang citer pasal adam masuk hospital ni..sebab bersambung2...aku xmintak benda ni semua jadi kat aku...and mak mana yang mintak anak dia sakit...ingat aku suke duduk lama2 kat hospital..tapi Allah tu nak menguji family aku...ye aku tahu tu..nak uji sejauh mana tahap kesabaran kami..tahap keredhaan kami..tahap pengorbanan kami..n macam2 lagi la..bukan senang nak jaga anak..bukan senang..dari sini gak la benda ni mengajar and buat aku terpikir camna parents aku jaga aku dulu...maybe aku tak lah keluar masuk hospital macam adam..tapi maybe ada part2 lain yang diorg kena uji untuk besarkan aku...

so aku sambung lagi cerita adam masuk hospital..


bila adam dah ada kat NICU tu parents aku dr kl tron seremban..sedara mara aku pon ada datang tp semua tak leh tengok adam..boleh tengok pon dari cermin tingkap tapi cermin tu gelap so kena tengok tinjau2 camtu..hari kedua adam dalam NICU baru mak n bapak mertua aku datang dari raub..dgn family angkat MR kekacang...time malam 1st kat NICU tu ada budak depan katil adam meninggal...aku dah rsau dah..aku dah menangis..tak berhenti2 aku doa..time tu lak doc ckp adam dah kritikal..dia suruh aku duduk sebelah adam je..if macam nampak adam lain macam contoh macam susah nk bernafas ke..macam bila panggil xde respon ke..ada pendarahan ke..najis kaler itam pekat macam rambut ke cepat2 inform...bila aku dengar doc cakap semua ni lagi laju air mata aku..aku bgtaw ktorg mmg xleh tahan lagi menangis2 kat luar NICU tu...aku peluk Mr kekacang sbb aku dah rasa tak kuat time tu...parents aku dah otw balik kl patah balik dtg kt hospital..sedara mara aku pon sama patah balik kat hospital...


adam dia kan aktif..hyperaktif..bila dia sakit semua orang terasa sangat..dia terbaring jew...dia xnak makan..dia xnak minum susu aku..tp alhamdulillah time nak malam ckit ari 1st kt NICU tu dia dah nak minum susu aku...bila dia dah start nak minum susu aku doc stopkan masukkan air kat 1 tempat masuk air kt kaki dia..if x tempat masuk air ada 2..and lagi satu tempat untuk amik darah jew...so total ada 3 jarum..dia kena amik darah 4 jam sekali...malam 1st kat NICU tu dia kena masuk kan tiub dalam salur kencing dia...ko bayang kan la baby kena masukkan tiub dalam kemaluan dia..orang besar pon sakit ni baby...bila dia nak buang air je dia nangis...pastu aku nampak kt tiub tu darah keluar..doc ckp if denggi berdarah darah akan kuar dr kencing dia gak..so aku dah risau..aku tunjuk kat nurse..nurse ckp tunggu tengok next dia kencing cmne ada darah lagi x...aku xpuas ati sebab ak rasa tu bukan darah sebab denggi berdarah...tapi sebab luka masukkan tiub tu..sebab b4 pakai tiub tu kat pampers dia xde pon darah bila dia kencing...bila pakai tiub tu ada darah lak...esoknye aku bgtaw kt doc tros doc tanggalkan..bila dah tanggal baru dia kurang nangis bila nk kencing...kesian weh aku tengok..pastu tengahari tu doc cakap adam dah bole masuk wad biasa sbb dia dah nak minum susu aku...so diorg pantau dari wad biasa je..time dalam NICU tu kaki tangan adam sejuk giler...memang sejuk sangat...sampaikan nurse kena letak golve ada isi air panas letak kt kaki adam...alhamdulillah bila dia dah boleh pindah masuk wad biasa...so boleh lah orang2 datang melawat..sebab adam dah jadi macam trauma...tak nak langsung kt orang kecuali aku...time ni badan adam memang dah mengembang..jadi gemok air..puffy...sembab..sebab masuk air banyak sgt dlm badan dia..doc cakap nnt bila sel darah pembeku (platelet) dah naik air dalam badan dia akn keluar melalui kencing..sbb tu sekarang adam susut sgt badan dia...


so duduk kat wad biasa tu dalam 5 hari 4 malam lagi..platelet adam increase day by day..tp time doc discharge adam platelet dia still lom normal..tp dah 100 lebih...bayangkan time dlm icu platelet adam turun sampai satu angka..padahal normal platelet manusia 150,000 to 400,000 per microliter...so adam kuar hospital dia kena sambung makan ubat selama 3 bulan...3 bulan lps tu ada follow up kat hospital seremban...


2 bulan lepas adam kuar hospital dia demam balik...kena jangkitan paru2 balik..jangkitan paru2 ni bila sekali dah kena ada kemungkinan kena balik sebab dia tinggal kan scar kt paru2 kita..so scar tu amik masa untuk elok...tapi dengan cuaca and udara dekat malaysia sekarang ni macam mana aku nak elak semua ni..takkan aku nk quarantine adam selama2 nya dalam rumah...aku perlu pegi kerja cari duit...and at the same time aku kena bawak adam gi keja and keadaan tu membuatkan aku kena bawak adam keluar dari rumah...so yang ni masuk hospital ampang..dekat dengan rumah...adam ni dia tak leh batuk...dia jangkit batuk pon dari adik aku yang kecik sekali...duduk hospital dalam 4 hari 3 malam camtu...bila doc bagi dia balik batuk dia still ada ckit..2 hari lepas dia kuar hospital ampang tu dia demam panas lak..bwk gi hospital ampang balik dia just amik darah then dia ckp bukan denggi then srh balik mkn ubat...esok nye tu xsurut2 demam dia ayah aku suruh bawak gi hospital pantai ampang..dekat jugak dgn umah..pantai tros kena tahan wad..then duduk hospital pantai amik darah doc ckp dalam darah di kne jangkitan kuman micro apetah nama dia..bila denggi ia di panggil virus..so bila kita demam dlm darah kita memang ada kuman..so doc bagi antibiotik esoknye demam dia surut..so maknanya hospital ampang bagi ubat antibiotik yang tak sesuai and tak kuat...yang aku tak paham kan kenapa hospital ampang tak tahan adam masuk wad..bila baby dah demam panas tahan je la wad..aku ni bukan doc yang tahu cmne nak pantau anak aku kat umah..if anything happen aku kne bawak anak aku gi hospital balik then tunggu berjam2..macam yang aku cakap bukan semua orang mampu gi swasta..kena yang macam aku xde buat insurans pape untuk adam lagi...


time hari yang adam kuar hospital tu aku lak demam..aku memang dah tak larat sangat..maybe sebab aku lama sgt dudk hospital and pegi dah bermacam2 hospital...bila sampai umah aku dah terbaring...muntah banyak kali giler...adam memang terabai time tu..Mr Kekacang lak lepas anta aku balik umah dia gi keja balik..nasib baik time tu dah kol 4 lebih..Mr kekacang balik keja kol 5.30..so bertahan la aku nak tunggu kol 5.30 tu..aku memang dah lembik giler time ni..dah muntah banyak kali giler...bila mr kekacang balik dia dah pening nak handle aku n adam...adam kan klu aku xlayan dia akan merengek2...tp nk wat cmne aku dah tak larat sangat time tu..aku gi muntah kat sinki dapur sampai aku rebah lepas muntah..nasib baik parents aku balik cepat petang tu..tros diorg anta aku gi hospital...mula2 gi hospital pantai ampang balik..tp insurans yang aku baru beli tu tak leh guna..rupanya dia cover personal accident je..beli insurans by tepon je memang camtu la kan..pastu tnya deposit bape..orang tu cakap 3000...okay memang mahal..so mintak refer letter untuk gi hospital ampang..kat pantai dah check memang aku demam...bila kat ampang mcm biasa ken tgu lama..pastu jumpe doc kena amik darah..dia ckp aku bukan denggi..dalam darah aku ada kumam..mcm yang aku ckp bila kita demam memang dalam darah kita ada kuman..sebab doc tu yang cakap camtu..sebab tu kita demam...dia bagi ubat then mcm biasa srh balik makan ubat..bila ada tanda lain etc demam makin trok muntah2 makin trok bintik2 datang balik...so bila balik umah mmg aku lemau..adam dah merengek2 xnk tido...mr kekacang tido kan mula2 dia nak pastu kejap sgt tido nye..bgn cari aku...nak aku gak tidokan..so aku tidokan dia..aku takot dia berjangkit je dengan aku..mr kekacang ckp tawakal jew la..esoknye aku start berak2..cirit birit..+ muntah2 lagi..+ demam lagi..memang tak larat..setiap 5 minit aku berak2....giler ahhh..air je aku berak...pastu ibu aku surh aku gi hospital hukm lak...sebab memang aku akui hukm nye ubat memang bagus tp yang xtahan nye dia lambat giler...gi hantar adam dulu kat opis then g hukm..sampai hukm aku duduk atas wheel chair sbb aku xlarat nak jalan..mula2 check yang 1st stage tu aku kne masuk air and amik darah then baru tgu nak jumpe doc..sambil tgu ats wheel chair sambil masuk air...aku tnya nurse tu memang kne masuk air ats wheel chair ke xde katil ke bole baring..dia ckp xde...sebelum dia masuk air tu nurse tu masukkan ubat tahan muntah..mengantok okay ubat tu..aku tertido atas wheel chair tu..bila jumpe doc kne amik darah lagi dengan doc tu..lepas doc check2 sume kena tunggu lagi kat luar tunggu result darah lak..bila result darah dah kuar doc panggil balik dia ckp darah aku tak nampak cam denggi..maybe food poison...


doc tu cakap bila kita kena cirit birit banyakkan minum air garam yang dia bagi tu..klu boleh minum sekerap mungkin..bila berak jew minum air garam tu..sebab bila kita banyak berak and muntah banyak garam dalam badan kita hilang..ni bukan garam yang untuk masak tu ok...bila dah masuk air tu baru rasa bermaya ckit..tapi still xbermaya..aku start sakit ari selasa dalam ari jumaat tu aku dah okay...


tapi hari isnin camtu Mr kekacang lak sakit...dia demam panas..sme macam yang aku sakit aritu...muntah berak2 cirit birit...keesokkan harinye still xtron2 demam dia..ak bawak dia gi hukm gak...pg kol 8mlm camtu dapat jumpe doc kol 1pg lebey...time ni ramai yang sakit benda yang sama...sampai kan tiang masuk air tu habis..tp Mr kekacang kena tahan kat wad pemerhatian sementara...esoknya dia boleh balik tapi dapat MC 3 hari...menunjuk-nunjuk lak tu kat aku dia dapat MC 3 hari..MC dia bukan duduk umah berehat..dia gi wat keja dengan abang aku...-___-...


so sekarang alhamdulillah aku adam n mr kekacang dah sihat...harap sentiasa sihat la kami...ni dugaan untuk kami sekeluarga..lagipun cuaca sekarang memang xmenentu...benda dah nak jadi..tak mintak pon jadi tapi dah nak jadi...


thanks pada yang concern about aku 1 family...yang mendoakan hanya Allah yang dapat membalas...bila jadi semua ni banyak benda yang buat aku bukak mata...banyak sangat...memang betul apa yang jadi tu memang ada hikmah disebaliknya...


No comments:

Post a Comment